Ieder restaurant, kroeg, cafe, broodjes- of andere horecazaak raden we aan om aan de slag te gaan met e-mailmarketing en een goed email software programma. We leven in een digitale wereld. Er kan op ontzettend veel manieren gecommuniceerd worden en er zijn ook nog is enorm veel platformen. Zijn we net bekomen van Facebook en Instagram. Is er opeens een nieuw platform genaamd Tiktok.
Horecaondernemers zijn mensen die graag op de vloer staan en veelal is er (te) weinig marketing en digitale kennis. Marketing is hierbij vaak summier en dat is zonde. Want met een goede marketingstrategie haal je meer omzet binnen. Met de technieken van nu hoef je helemaal niet zoveel tijd kwijt te zijn, omdat je veel kunt automatiseren.
In deze blog gaan we het hebben over e-mail marketing en waarom het gebruiken van een mailingsoftware programma centraal staat moet staan in jouw restaurant of horeca marketingstrategie.
De 7 voordelen om in de horeca aan de slag te gaan met een e-mailsoftware programma:
1. Met de email marketing softwaretool van je horeca zaak koppel je andere programma’s
Om tot een geautomatiseerde marketing machine te komen gebruik je een aantal sofware tools. Je verzamelt bijvoorbeeld leads (contactgegevens) van bezoekers in je zaak of via flyers en advertenties. Ze laten hun gegevens achter op een pagina op je website of aparte landingspagina (lees hier meer over) De gegevens worden dan doorgestuurd naar je email software programma. Daarnaast kan je bijvoorbeeld je tafelreserveringsysteem koppelen of een video marketingtool. Alles wordt centraal aangestuurd via je emailsoftware.
2. Restaurant email marketing automatiseren
Stel je automatisering eenmalig in en laat alles op de automatische piloot lopen. Dit betekent dat vooraf ingestelde mails automatisch voor je verzonden worden naar de juiste personen. Maak een automatische e-mailflow van bijvoorbeeld 10 tijdloze blogs. Zodra een bezoeker zich inschrijft dan ontvangt de lead een bevestiging. Stel daarna in dat de contactpersoon elke maand een tijdloze blog ontvangt. Op deze manier komt de lead elke maand in aanraking met jouw horecazaak en dat is goed voor de continuïteit.
Ook kun je gericht gaan promoten voor acties of events. Zo kun je een reeks aan promotie email berichten sturen om de X aantal dagen speciaal voor bijvoorbeeld een tof evenement. Deze emails maak je één keer en vooraf bepaal je wanneer en op welk tijdstip deze worden gestuurd en je hebt er geen omkijken meer naar!
3. Gebruik goede mails als sterke marketing tool.
Met interessante mails over jouw horecaonderneming kan je je onderscheiden. Je kunt gericht mailen met nieuws, acties, kortingen en events. Maak je mail kort en behandel maar één onderwerp per keer. Zo houd je je lezer geboeid. Maak het persoonlijk. Gasten houden van herkenning; dat schept een band.
4. Met email marketing verzamel je eigen data voor je restaurant of horecazaak.
Een e-maildatabase is veel waardevoller dan het hebben van volgers op social media. Waarom? Je kunt zelf beslissen naar wie jij je berichten stuurt in je contactgegevens lijst. Op social media platformen als Facebook en Instagram bepaalt het algoritme van het platform wat jouw organische bereik is. Je (email)klantenbestand is daarentegen van jou, en de mensen die op jouw mailinglijst staan, zijn ook echt geïnteresseerd in jouw bedrijf en content. Iedereen merkt dat je bijvoorbeeld bij Facebook bijna niemand meer bereikt als je een bericht plaats, terwijl je misschien wel twintig keer zoveel volgers hebt als dat je bericht is bekeken of het aantal likes dat je krijgt.
5. E-mail marketing is goedkoper dan social media.
Via social media platformen moet je tegenwoordig veel geld betalen om al je volgers te bereiken (denk aan de advertenties en gesponsorde berichten die vast vaak langs ziet komen). Je betaalt bij je mailingsoftware alleen voor het gebruik van het programma. Een abonnementsvorm dus. En hiermee ben je vele malen goedkoper uit dan bij andere vormen van online marketing. Je weet precies wie je een bericht stuurt en kan dat zo vaak doen als je zelf wilt.
6. Met email marketing breng je de persoonlijkheid naar je gasten toe.
Je kunt je berichten zo opstellen, dat het de persoonlijke touch krijgt die de aandacht trekt. Je communiceert in je berichten met de voornaam van de contactpersoon als aanhef. Dit kan zelfs al in de onderwerpregel in zijn of haar mailbox. Ook is het mogelijk om geautomatiseerd een email te sturen
7. Email marketing is meetbaar.
Je kunt simpel de resultaten meten van je verstuurde berichten. Hoe vaak wordt een email geopend, hoeveel wordt er geklikt op een link. Wordt er niet geklikt? Kan je automatisch een reminder sturen.
Welk email software programma kan ik het beste gebruiken voor in mijn restaurant of horecazaak.
Er zijn veel email marketing programma’s. Vanuit de Horeca Marketing Academy raden we Mailblue aan. Mailblue is Nederlands met een uitstekende klantenservice. Daarnaast is Mailblue gebruiksvriendelijk en kan je ontzettend goed automatiseren. De abonnementskosten per maand verschillen. Dat ligt namelijk aan de grootte van je email database.
Via deze link krijg je een 14 dagen gratis trial om Mailblue uit te proberen. Klik hier om een 14 dagen gratis trial aan te vragen >>
Hoe stel je je email software programma in voor in de horeca
Heb je geen idee hoe je nou aan de slag gaat met een goede email marketing strategie? Bekijk onderstaande video voor meer uitleg.
Aan de slag met email marketing voor jouw horecazaak
Wil je ook aan de slag gaan met email marketing? Boek een gratis strategiegesprek in met het team van de Horeca Marketing Academy. We helpen je graag met goede tips en gaan kijken wat de beste strategie is voor jouw horecazaak.
Andere blog artikelen die bij dit bericht horen:
- Hoe maak je een goede restaurant website voor jouw horecazaak.
- Waarom het belangrijk is voor jouw restaurant of horecazaak om leads te verzamelen
- Waarom heb je een landingspagina nodig voor jouw restaurant of horecazaak
- Onderscheid je van concurrenten met persoonlijke video marketing in de horeca en je restaurant
- Zo zorg je ervoor dat je je horeca en restaurant marketing strategie kunt automatiseren