Zo zorg je ervoor dat je je horeca en restaurant marketing strategie kunt automatiseren
18 januari 2022 

Zo zorg je ervoor dat je je horeca en restaurant marketing strategie kunt automatiseren

Met een geautomatiseerde horeca en restaurant marketingstrategie is er een duidelijke lange termijn visie, bespaar je tijd en middelen en kun je je concentreren op dagelijkse Horecazaken. Één keer instellen en 90% gaat geautomatiseerd. Dat betekent dat jij als horecaondernemer meer tijd hebt om op de vloer te staan en met gasten bezig bent. Want dat is wat horeca ondernemers het leukst vinden en ook het beste in zijn.

In marketing termen heet dit ook wel marketing automation. Met marketing automation gebruik je verschillende tools die samenwerken en gegevens doorsturen, zodat je verzamelde leads en contactgegevens automatisch worden meegenomen in jouw communicatie kanalen. Het betekent dat je niet meer voor elke communicatie actie op verzenden hoeft te klikken.

In de andere blogs maak je kennis met het belang van een goede website, e-mailsoftware, landingspagina software en persoonlijke video marketingsoftware.

Met de technologische wereld waarin we nu leven is het mogelijk om alle bovengenoemde software te koppelen aan elkaar zodat bijna alles geautomatiseerd gaat. In onderstaande voorbeeld automatisering hoef je alleen nog een persoonlijke video op te nemen voor de nieuwe lead de rest gaat geautomatiseerd. 90% van je marketingmachine gaat dus geautomatiseerd. 

Voorbeeld email automatisering voor jouw horeca en restaurant marketing strategie 

Als voorbeeld bij een take-away bestelling kan de automatisering er zo uitzien:

  1.  Er vindt een online bestelling plaats.
  2. Bestelling wordt aan huis geleverd inclusief winactie flyer met QR code.
  3. Besteller scant flyer met QR code.
  4. Besteller komt op de landingspagina en laat zijn gegevens achter om mee te spelen met de winactie
  5. Gegevens worden automatisch opgeslagen in je mailingsoftware lijst "Online take-away bestellingen"
  6. Vooraf ingestelde automatisering gaat van start.
    - Mail #1 bedank mail voor bestelling en bevestiging aanmelding winactie.
    - Mail #2 Video taak wordt geactiveerd. Neem een persoonlijke bedank video op. Deze video wordt automatisch verstuurd naar het email adres.
    - Mail #3 tm …. Iedere maand wordt nu automatisch een blog over de horecazaak verstuurd
    7. Bij leuke acties en events wordt de lead nu meegenomen in de e-mail omdat de lijst "online take-away bestellingen" wordt aangeklikt

 Bij een online tafel reservering kan de automatisering er bijvoorbeeld zo uitzien:

  1. Via de website wordt een online tafel reservering gedaan.
  2. Online reserveringssysteem is gekoppeld aan mailsoftware
  3. Contactgegevens komen in lijst "Online tafel reserveringen"
  4. Vooraf ingestelde automatisering gaat van start
    - Mail 1: Bevestiging reservering.
    - Mail 2: Video taak wordt geactiveerd: Persoonlijke welkomstvideo sturen + dagspecial vertellen
    - Mail 3: Bedank video voor hun komst, vragen of alles naar wens was + call to action of ze een review achter willen laten via de review knop
    - Mail 4 t/m.... Iedere maand wordt nu automatisch een blog over de horecazaak verstuurd
    7. Bij leuke acties en events wordt de lead nu meegenomen in de e-mail omdat de lijst "online tafel reserveringen" wordt aangeklikt.

 Via een advertentie op facebook op Instagram kan de automatisering er zo uitzien:

  1. Advertentie met winactie komt voorbij op facebook
  2. Bezoeker klikt op advertentie en komt op landingspagina
  3. Bezoeker laat gegevens achter via de landingspagina.
  4. Landingspagina is gekoppeld aan email software.
  5. Bezoeker is nu een lead geworden en wordt toegevoegd aan lijst "online subscribers"
  6. Vooraf ingestelde automatisering gaat van start.
    - Mail 1: Bevestiging aanmelding + kennismakingsverhaal over de horecazaak.
    - Mail 2: Video taak wordt geactiveerd: Persoonlijke welkomstvideo sturen + call to action 10% korting op lunch, diner of borrel als ze langskomen en de video laten zien.
    - Mail 3: Iedere maand wordt nu automatisch een blog over de horecazaak verstuurd
    7. Bij leuke acties en events wordt de lead nu meegenomen in de e-mail omdat de lijst "Online subscribers" wordt aangeklikt.

Koppel je landingspagina software met je email software en je video marketing software om je marketing strategie in de horeca en je restaurant te automatiserenZelf leren om een geautomatiseerde marketing strategie neer te zetten 

Benieuwd hoe het er uit ziet in de praktijk? En hoe we de strategie kunnen doorvoeren in jouw horecazaak. Neem contact met mij op.
Via de Horeca Marketing Academy krijg je met video's stap voor stap te zien hoe jij je landingspagina-, email- en video software instelt, koppelt met elkaar en er een ijzersterke Horeca Marketing Strategie van maakt.
Plan een gratis strategiegesprek in >>



 

Reactie plaatsen