Hoe maak je een goede restaurant website voor jouw horecazaak
13 januari 2022 

Hoe maak je een goede restaurant website voor jouw horecazaak

Het klinkt cliché, maar het is in de huidige online technologische wereld tegenwoordig ontzettend belangrijk om een goede website neer te zetten voor je restaurant of horecazaak. En laat dat nou vaak vergeten worden door horeca ondernemers. Horeca ondernemers werken ontzettend hard. Staan elke dag op de vloer en vergeten vaak hun online uithangbord. Hoe zorg je nou voor een goede website voor je restaurant, zonder afhankelijk te zijn van een duur bureau? Juist. Ga zelf aan de slag!

Waar je vroeger gevonden werd in de goudengids, een flyer in je brievenbus of een advertentie in de krant, zie je tegenwoordig via je zoekmachine een duizendtal aan websites. Al die websites kunnen jou van informatie voorzien over het gezochte onderwerp. Belangrijk dus, dat jouw website er optimaal uitziet zowel in beeld als met tekst.

De technieken volgen zicht razendsnel op. Waar je een aantal jaar geleden nog honderden tot soms wel duizenden euro's kwijt was voor een websitebouwer. Zijn er tegenwoordig websites met kant-en-klare templates beschikbaar. Je hoeft alleen nog goede foto's video's en teksten toe te voegen.

Het is natuurlijk belangrijk dat je website SEO proof is (goed geoptimaliseerd voor Google). Heb je de pagina's van je website goed leesbaar gemaakt voor Google? Hebben jouw afbeeldingen een meta- title en description? Is jouw website netjes opgebouwd met koppen (H1) en subkoppen (H2)?

Ja? Perfect!

Niet? Dan is dit een mooi moment om daarmee aan de slag te gaan. De bovenstaande SEO kenmerken kan je heel gemakkelijk zelf invullen als je een site bouwt via het juiste platform. Buiten de SEO instellingen is het natuurlijk ook van belang dat jouw basis informatie duidelijk en overzichtelijk op je website staat. Denk aan je adres, telefoonnummer, email en openingstijden.

Hoe maak je een goede horeca restaurant websiteHoe krijg ik mijn restaurant hoger in Google

Een simpele tip en belangrijke tweede actiepunt is om op ‘Google je bedrijf’ te claimen zodat Google over alle juiste informatie beschikt. Zo kom je bijvoorbeeld ook in Google maps te staan.

Zoekt iemand op Google bijvoorbeeld naar "restaurant + plaats" Dan is het natuurlijk belangrijk dat je zichtbaar bent als restaurant in de buurt. Met een goede SEO website + uitgebreide google informatie zal je altijd naar voren komen in de zoekresultaten.

  1. Kies een website platform/software waar je de perfecte (horeca)website kunt bouwen.
  2. Zorg voor goed zichtbare call-to-action knoppen. Laat een duidelijke reservering of bestelknop terugkomen op je website om meer conversies en omzet binnen te halen.
  3. Stap af van 'traditionele' websites, met droge informatie. Kijk naar bijvoorbeeld de niche 'online ondernemen'. Die sites zijn zo opgebouwd om zo veel mogelijk conversies binnen te halen.
  4. Zorg dat de website mobiel vriendelijk is (responsive mobile).
  5. Zorg ervoor dat je makkelijk widgets kunt integreren op jouw website. Hiermee kan je bijvoorbeeld een reserveringssysteem of een online take-away shop toevoegen.
  6. Plaats échte reviews om het vertrouwen te winnen.
  7. Zorg dat je website zo kan worden opgemaakt dat je de bezoeker kunt prikkelen met een goede online beleving.
  8. Een goede online beleving creëer je met goede foto's en video's. Voeg deze beelden ook toe aan je social media voor een aantrekkelijk kanaal en een goede eerste indruk. Je website en social media staan onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

Spendeer alsjeblieft geen honderden of soms wel een paar duizend euro voor de website van je horecazaak. Met de technieken van 2022 kan je dit echt gemakkelijk zelf. Waar je vroeger echt een webbouwer nodig had, zijn er nu goede website software programma’s beschikbaar waar je zelf heel simpel je eigen website mee kunt bouwen. Je hoeft alleen nog goede afbeeldingen toe te voegen en teksten in de software te plakken. Ontzettend snel denkt men dat je veel technische kennis nodig hebt om aan de slag te gaan, maar dat is echt niet zo. Misschien kan onderstaande video je overtuigen

Ik wil je in laten zien dat je zonder benodigde technische kennis, zelf aan de slag kunt gaan met jouw website. Je hoeft alleen de video’s te bekijken en je kunt zelf de stappen nadoen en je eigen website gaan bouwen. Bekijk de onderstaande introductievideo.

 

Wil je zelf aan de slag? Klik hier om meer informatie over de cursus te vinden. Bij aanschaf van de cursus ontvang direct de inloggegevens, zodat jij de video’s kunt bekijken in je eigen online omgeving.

Met een goede website alleen kom je er niet. Hoe zorg je nou voor een goede marketingstrategie zonder daar al te veel tijd aan te besteden en misschien nog wel belangrijker… Zonder te veel geld kwijt te zijn? Bekijk de video van de Horeca Marketing Academy om niet alleen aan de slag te gaan met de website voor je horecazaak, maar om elke (online) marketing dominosteen juist neer te zetten.

Uiteraard wil ik je graag helpen om te kijken wat het beste is voor jouw horecazaak. Plan een gratis strategiegesprek in en we nemen jouw marketing onder de loep. Samen kijken we naar een aantal punten:

  1. Heb je een goede website
  2. Wat doe je aan marketing
  3. Wat kan je verbeteren om meer resultaat te behalen

Lees onze andere horeca marketing blogs over de verschillende bouwstenen voor een geautomatiseerde horeca marketing strategie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen