Creatieve Horeca marketing gericht op verschillende zintuigen
01 juni 2022 

Creatieve Horeca marketing gericht op verschillende zintuigen

Sinds 1999 is Peter eigenaar van Pantoffeltje en Peter is een ondernemer puur sang. Hij is een ondernemer die open staat voor nieuwe marketing acties en technieken die inspelen op de beleving.

De vraag die hij zichzelf stelt is altijd “hoe is de gastenbeleving als ze bij mij binnen komen en hoe kan ik in contact komen met mijn gasten.” Ik probeer op verschillende zintuigen in te spelen. Horen, zien en voelen. Vroeger was ondernemen iets simpeler. In deze tijd heeft de mens met ontzettend veel prikkels te maken en moet je opvallen met nieuwe technieken en belevingen.

Breng je gasten op een gemakkelijke manier in contact met jouw communicatie kanalen met een NFC Tag & QR code op tafel.

Dankzij de tegenwoordig nieuwe NFC tag mogelijkheden popt er een pagina omhoog op de telefoon van de gasten indien de telefoon bij de NFC chip in de buurt komt. Naast de NFC tag staat er ook een QR code op tafel die mijn gasten kunnen scannen die naar dezelfde pagina wordt gestuurd. Op deze pagina staan mijn social kanalen, menukaart, websitelink en de manieren om in contact te komen. Dus eigenlijk is alles verenigd op een pagina en wordt de gast op een simpele manier in contact gebracht met al mijn kanalen.

Meer weten over de QR codes? Klik hier voor de ontwikkelaars Amigo-Connected. 

Social Media Counter – het creëren van extra beleving.

In de zaak staat een Instagram teller en zodra iemand de Instagram pagina van Pantoffeltje gaat volgen, dan gaat de teller ronddraaien en eindigt de teller +1. Volgens Peter gaat het allemaal om beleving. Het gaan volgen van de pagina geeft een zichtbaar resultaat met het draaien van de counter.


Vanuit de Horeca Marketing Academy hebben we een deal gemaakt met de Nederlandse leverancier. Branding is beleving. Voelen, horen, ruiken, zien. En laat je nou met de Social Media Counter je gasten perfect visueel te kunnen bedienen. Plaats een Instagram of Facebook counter in je zaak en verleid je gasten om jouw social media kanaal te gaan volgen voor een extra punt op de counter.

Krijg €10,- korting met code "HMA" 

*Het is nu ook mogelijk om de counter te 'branden' met je eigen logo!

Spotify Marketing

Mijn gasten die de QR code scannen op mijn menukaart of de NFC tag gebruiken op de tafel komen ook uit op de Pantoffeltje Spotify playlist. Deze playlist kunnen ze gaan volgen en zien zo vaker mijn naam voorbij komen. Dit is ook weer een contact moment. En hoe vaker ze in aanraking met me komen, des te beter wordt de relatie met Pantoffeltje. Aldus Peter.

Uit het TIPPR trendrapport 2022 blijkt dat neuro horeca een belangrijk onderdeel is om gasten langer in de horeca te houden en vaker terug te laten komen. Muziek is een hele belangrijke factor voor een horecazaak om een positieve sfeer te creëren. Met het aanmaken van een eigen playlist denken ze aan jouw horecazaak en geef je je gasten dit positieve gevoel bij hun thuis, of waar ze ook zijn.

De spotify playlist scan voor jouw horecazaak

Zelf een spotify code creëren voor jouw eigen spotify lijst? Zo doe je dat:

  1. Open de Spotify app en selecteer de playlists waarvoor je een Spotify Code wil maken.
  2. Klik op de knop met drie bolletjes en kopieer de link naar de playlist.
  3. Klik hier om de link in te voeren en creëer de code.
  4. In dit paneel kun je het uiterlijk van de code aanpassen. Nadat je dit hebt gedaan kun je de Spotify Code downloaden.

Er is ook nog een andere manier waarop je aan de Spotify Code kunt komen. Met deze manier is het alleen niet mogelijk om het design van de code aan te passen.

  1. Open de Spotify app en klik op de drie bolletjes wanneer je de juiste playlist hebt geselecteerd.
  2. Klik vervolgens op de afbeelding met de Spotify Code en sla de foto op.
  3. Ga naar de foto app en snijd de foto bij zodat je alleen de Spotify Code overhoudt.  

Wil je deze code scannen?

Open de Spotify app, klik dan eerst op zoeken en daarna op het camera icoontje rechts bovenin. Wanneer je de code scant, krijg je meteen je playlist te zien!

Probeer je als horecazaak te onderscheiden.

Een goed voorbeeld van Pantoffeltje. Van de negentien horecazaken is Pantoffeltje de enige die Formule 1 aanbiedt. Als de kroeg om 04:00 uur dicht gaat en om 06:00 uur start de race, dan zitten mijn vaste Formule 1 fans te genieten van een ontbijtje.

Werk samen met de ondernemers in je omgeving om elkaar te versterken

Er zijn 19 horeca bedrijven (15 restaurants en 4 cafe’s) in de Korteput straat met gezamenlijk 650 terras stoelen.
De 19 zaken hebben een stichting opgezet en vanuit deze stichting wordt er gecommuniceerd in de media en worden er verschillende evenementen georganiseerd. Hierdoor is de straat erg populair en dat zorgt ervoor dat elke zaak goed draait.

Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Pantoffeltje en het restaurant direct tegenover hem. Dankzij deze samenwerking kan de kroeg Pantoffeltje ook een lunch en diner aanbieden en haalt de zaak extra omzet binnen.

Horeca Marketing Podcast

Over de schrijver
Reactie plaatsen

The button below is something you need to click!