Als horecaondernemer wil je natuurlijk meer bezoekers trekken. In deze tijd is het belangrijk dat je online goed vindbaar en zichtbaar bent. Vroeger kon je het hebben van toevallige voorbijgangers die jouw horecazaak er mooi uit vonden zien, maar tegenwoordig zoekt bijna iedereen online naar informatie voordat zij een reservering maken of ergens naartoe gaan. Het hebben van alleen een website is niet genoeg. Je moet je bedrijf ook promoten op andere online kanalen.
Hieronder bespreken we de belangrijkste online kanalen voor de horeca. Door op deze kanalen aanwezig te zijn en een bedrijfsmelding aan te maken, word je beter gevonden door potentiële klanten.
Inhoudsopgave:
Je horecazaak vindbaar maken op zoekmachines
Veel mensen gebruiken een zoekmachine zoals Google of Bing als ze op zoek zijn naar een restaurant, café of hotel. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website hoog scoort in deze zoekmachines.
Door te investeren in zoekmachine-optimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw website en webpagina's geoptimaliseerd worden voor een betere vindbaarheid in verschillende zoekmachines. Voor horecaondernemers is lokale SEO van groot belang. Hierdoor word je beter gevonden door mensen die zich in de buurt van jouw zaak bevinden.
Het hebben van veel recensies en een goede waardering is ook van belang. Dit heeft invloed op het online sentiment en kan ertoe leiden dat je hoger in de zoekresultaten eindigt. Bedrijven met veel positieve recensies worden eerder aangeklikt door potentiële klanten.
Een bedrijfsprofiel op Google is een absolute must-have voor elk bedrijf. Het verhoogt direct de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachine van Google. Maar liefst 60% van het internetverkeer begint hier. Voeg eenvoudig een bedrijfsprofiel toe via Google Mijn Bedrijf, een gratis service die Google aanbiedt aan bedrijven. Hier kun je de bedrijfsinformatie beheren en zelf volledige controle hebben over de manier waarop jouw bedrijf wordt weergegeven in Google.
Voor horecaondernemers is een profiel op Google Mijn Bedrijf nog belangrijker. Door je profiel goed in te richten, verbetert namelijk je lokale vindbaarheid in Google. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je wordt vermeld op Google Maps. Je kunt hier zelfs gebruikmaken van het reserveringssysteem van Google.
Bing
Hoewel de meeste Nederlanders Google gebruiken als zoekmachine, is Bing internationaal erg aan het groeien. Als horecaondernemer is het dus verstandig om je bedrijf ook aan te melden bij Bing Places for Business. Dit is een gratis service van Microsoft waarmee je beter scoort in de zoekmachine van Bing en vermeld wordt op Bing Maps.
De rol van social media in de horeca
Social media is een belangrijk onderdeel geworden van de klantreis van veel consumenten. Uit de Restaurant Monitor 2020 blijkt dat meer dan 75% van de restaurantgasten voor hun beslisproces social media gebruikt. Bovendien wordt gesteld dat berichten op dit kanaal doorslaggevend zijn om wel of niet ergens te reserveren.
Om als horecaondernemer zichtbaar te zijn, is het dus cruciaal om aanwezig te zijn op social media. Door slim gebruik hiervan kun je jouw bereik en naamsbekendheid vergroten en van tijdelijke klanten terugkerende klanten maken die bovendien ambassadeurs worden van jouw zaak.
Als horecaondernemer moet je minimaal één social media account hebben maar het aanmaken van een profiel is niet genoeg. Social media marketing werkt alleen als jij actief bent met jouw volgers. Dit bereik je door leuke berichten te plaatsen en je volgers persoonlijk aan te spreken. Hierbij moet je gebruik maken van de mogelijkheden van het kanaal, denk bijvoorbeeld aan: foto’s, video’s, polls, etc. Het goed doen kost tijd, als je deze niet hebt raden wij af om accounts aan te maken waar je vervolgens niks mee doet. Inactieve accounts helpen je online zichtbaarheid juist niet!
Er bestaan verschillende social media kanalen waarop je als horecaondernemer actief kunt zijn. Hieronder bespreken we enkele kanalen:
Facebook is momenteel het meest populaire social media kanaal onder Nederlanders. Maar liefst 10,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform, waarvan 7,5 miljoen zijn aangemeld voor dagelijks gebruik. Als horecaondernemer kun je Facebook gebruiken om informatie over jouw zaak te delen, nieuwe gerechten te tonen, evenementen aan te kondigen en nog veel meer.
Tip: Je kunt op Facebook relatief eenvoudig advertenties plaatsen om een groter bereik te behalen. Om dit te kunnen doen, moet je een zakelijke Facebook-pagina aanmaken wat gratis kan.
Wist je dat…? Wanneer je een Bedrijfsmanager-account hebt, kun je deze ook gebruiken om op Instagram te adverteren! Het aanmaken van zo’n account kan hier.
Hoewel kleiner dan Facebook, is ook Instagram erg populair onder Nederlanders. Maar liefst 5,9 miljoen Nederlanders gebruiken dit kanaal, waarvan 3,7 miljoen dagelijks.
De gemiddelde leeftijd van Instagram-gebruikers is lager dan die van Facebook-gebruikers. Facebook-gebruikers zijn gemiddeld 42 jaar terwijl Instagram vooral onder mensen onder de 30 populair is. Als jij je richt tot een jong publiek is Instagram dus ‘the place to be’.
Je kunt, net als bij Facebook, Instagram gebruiken om content over jouw zaak te delen. Let wel op: bij Instagram is foto en video nóg belangrijker dan op Facebook. Je kunt geen bericht uploaden zonder een afbeelding of video toe te voegen. Ook kun je gebruik maken van ‘Stories’, bijvoorbeeld om een kijkje achter de schermen van jouw onderneming te geven.
Op Instagram zijn er veel ‘subcommunities’. Heb je een restaurant? Denk bijvoorbeeld aan veganisten of barbecue-liefhebbers. Wanneer je de juiste subcommunity bereikt met jouw berichten, kan Instagram voor jou heel winstgevend zijn. Je kunt hier een gratis account aanmaken.
Pinterest haalt het bij lange na niet bij Facebook of Instagram. Toch maken 2,4 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest, waarvan 381.000 dagelijks. Een account maak je hier gratis aan.
Op Pinterest kun je prikborden met afbeeldingen maken. Horecaondernemers kunnen hier bijvoorbeeld hun mooie gerechten of bijzondere hotelkamers etaleren en delen. Net als bij Facebook en Instagram kun je Pinterest ook gebruiken om te adverteren.
YouTube
Populaire YouTube-kanalen hebben soms meer kijkers dan de grootste Nederlandse televisiezenders. Bovendien wordt de zoekfunctie van YouTube super vaak gebruikt. Zo vaak zelfs dat het, naast Google, de grootste zoekmachine is.
Heb je een beetje charisma en vind je het niet erg om voor de camera te staan? Dan kun je een groot publiek bereiken. Denk maar aan bekende vloggers (YouTubers met veel volgers), die miljoenen views per dag hebben. Het beheren van zo'n kanaal is helaas enorm tijdrovend, waardoor wij het eerder afraden, behalve wanneer je er echt in wilt investeren.
Wel kun je influencers op YouTube goed inzetten voor de promotie van jouw zaak. YouTube is onderdeel van Google, zodat je jouw gratis account kan beheren via jouw Google-account.
Online stadsgidsen / city guides
In de moderne tijd maakt de papieren stadsgids plaats voor zijn online tegenhanger: de online stadsgids of in het Engels, de online city guide. Het doel van deze cityguides is om gebruikers te helpen de beste plekken in steden te ontdekken. Door je bedrijf op een cityguide-platform te registreren, kunnen klanten jouw bedrijf beoordelen door beoordelingen achter te laten en sterren te geven. Meestal richten deze platformen zich op retailbedrijven, horeca en cultuurevenementen.
TripAdvisor
Veel toeristen vinden het nog steeds leuk om een papieren reisgids te hebben. Maar TripAdvisor maakt deze reisboekjes bijna overbodig. TripAdvisor is namelijk de grootste reiswebsite ter wereld. Op de site kunnen deelnemers beoordelingen en foto’s toevoegen van steden, bezienswaardigheden, hotels, restaurants en cafés. Ook gebruikers kunnen de prijs en kwaliteit van de horecazaken vergelijken. En tegenwoordig kun je zelfs hotels boeken en restaurants reserveren via TripAdvisor.
Een aanmelding op TripAdvisor leidt tot meer zichtbaarheid. Positieve recensies zorgen ervoor dat jouw horecazaak vaker bezocht wordt.
Yelp
Yelp, zoals TripAdvisor, is ook een online stadsgids. Het is een lokaal-georiënteerde reviewsite, waarop gebruikers recensies over bedrijven, waaronder horeca, kunnen plaatsen. Gebruikers van Yelp worden Yelpers of Yelpies genoemd. Yelpers posten recensies over bedrijven die op de site staan, inclusief foto's en video's. Bovendien kunnen gebruikers ook onderling communiceren. Maar het krijgen van beoordelingen op Yelp is soms lastig: vanwege het strenge filteralgoritme blijft vrijwel geen enkele recensie langer dan een paar weken staan. Net als bij TripAdvisor, is registratie gratis en eenvoudig.
Foursquare
Foursquare is nog zo'n voorbeeld van een online city guide. De dienst is gratis en met ruim 50 miljoen actieve gebruikers per maand één van de grootste. Het is eenvoudig om je horecazaak hier te registreren. Vanwege het grote aantal gebruikers en het minimale onderhoud raden we je aan om jouw onderneming aan te melden bij Foursquare.
Tupalo
Tupalo is vergelijkbaar met bovengenoemde cityguides, maar met zijn 3 miljoen gebruikers is Tupalo aanzienlijk kleiner dan Foursquare en TripAdvisor. Je kunt jouw horecazaak echter gratis registreren op Tupalo. Er wordt ook een premium lidmaatschap aangeboden, maar dat is wat ons betreft niet nodig. Ondanks het relatief kleine gebruikersaantal adviseren we je toch om je aan te melden. Registratie is eenvoudig en verhoogt je zichtbaarheid.
Indebuurt.nl
Indebuurt.nl is een online stadsgids en nieuwswebsite in één. Indebuurt.nl is actief in 39 steden in Nederland en elke stad heeft zijn eigen website en regionale redactie. Op de site worden, naast niet-commerciële nieuwsberichten, ook commerciële berichten geplaatst - bijvoorbeeld over de opening van een nieuw koffietentje of hotel evenals aantrekkelijke aanbiedingen. Als jouw horecazaak zich in een van de 39 steden bevindt, kun je jouw bedrijf daar aanmelden om opgenomen te worden in de bedrijvengids van jouw stad.
Je kunt Indebuurt.nl gebruiken om te adverteren, aanbiedingen te promoten of vacatures te plaatsen.
Adresboeken - Vergroot jouw online zichtbaarheid
Openingstijden.nl - Miljoenen bezoekers per maand
Als ondernemer wil je natuurlijk goed gevonden worden op het internet. Daarom is het belangrijk om te weten welke platformen hiervoor geschikt zijn. Een van de meest populaire platforms is Openingstijden.nl. Deze website heeft miljoenen bezoekers per maand en is voor veel mensen de eerste stap bij het zoeken naar informatie over bedrijven. Het is dan ook zeer aan te raden om je als ondernemer hierop te registreren.
De Telefoongids - Nog steeds een waardevol adresboek
De Telefoongids en de Gouden Gids waren vroeger dé plek om telefoonnummers op te zoeken van personen, bedrijven en instanties. En hoewel deze dikke boeken in 2019 niet meer in papieren variant bestaan, is de online versie er nog steeds. Sterker nog, de website wordt nog steeds veel gebruikt om informatie op te zoeken over allerlei soorten bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf hierin vermeld staat met de juiste informatie. Je kunt jouw bedrijf geheel kosteloos aanmelden via deze link. Zo vergroot je direct jouw online zichtbaarheid en kun je nog beter gevonden worden door potentiële klanten.
Kortom, maak gebruik van deze handige adresboeken om jouw online zichtbaarheid te vergroten.
De beste horecagidsen en reserveringssites voor horecaondernemers
Bent u op zoek naar manieren om uw restaurant beter te promoten en meer klanten te trekken? Dan zijn horecagidsen en reserveringssites wellicht iets voor u! Steeds meer consumenten gebruiken deze platforms voor het bekijken van recensies en het vinden van informatie over restaurants. Sommige sites bieden zelfs de mogelijkheid om direct online een tafel te reserveren. Hieronder een overzicht van de meest relevante en interessante horecagidsen en reserveringssites:
Hoteliers.com
Hoteliers.com is een boekingssite die in 2005 werd opgericht om hotels minder afhankelijk te maken van grote boekingssites zoals Booking.com. Hotels kunnen bij Hoteliers.com lid worden en zoeken naar nieuwe potentiële klanten. Inbegrepen bij het lidmaatschap is een vermelding, toegang tot kennissessies en een adviesgesprek.
TheFork
TheFork is specifiek gericht op restaurants en is onderdeel van TripAdvisor. Het is het grootste online platform ter wereld dat zich richt op het vinden en reserveren van restaurants en is beschikbaar in maar liefst 22 landen, waaronder Nederland. Een vermelding op thefork.nl vergroot je online zichtbaarheid. Je ontvangt een restaurantpagina op de (mobiele) website én app van TheFork en je kunt reserveringen ontvangen via TripAdvisor, Instagram, Facebook, Google en andere partners van TheFork.
HEERLIJK.nl
HEERLIJK.nl is een culinair online platform dat restaurants en culinaire liefhebbers samenbrengt. De website biedt een overzicht van de beste en leukste restaurants. Bovendien maakt het mogelijk om via hen bij het restaurant te reserveren tegen 30% korting.
Als restaurant is dit platform dus vooral interessant om jouw lege tafels te vullen. Goed nieuws: je betaalt alleen een kleine commissie als er daadwerkelijk een culinaire liefhebber via dit platform bij jou heeft gereserveerd. Meld je restaurant aan door naar www.heerlijk.nl te gaan en te klikken op ‘registreren als restaurant’.
Bijzonderuiteten.nl
Ook bijzonderuiteten.nl is een website waarop de leukste en meest bijzondere restaurants worden verzameld. Daarnaast worden ook kookstudio’s, foodhallen en verschillende foodfestivals verzameld op de website. Kortom, de website geeft een overzicht van alles op het gebied van buiten de deur eten!
Bookdinners
Bookdinners is een platform voor en door de horeca. Het platform is opgericht in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Horeca (KHN). Zij streven naar een eerlijke horeca. Daarom kunnen klanten via Bookdinners bij jou reserveren zonder dat jij daarvoor commissie hoeft af te dragen. Ook kunnen gasten alleen een review plaatsen wanneer ze daadwerkelijk bij jou op bezoek zijn geweest.
Voor € 25 per maand kun je jouw bedrijf op dit platform vermelden en je aanmelden voor het reserveringssysteem. Dankzij dit reserveringssysteem kunnen klanten bij jou reserveren via jouw eigen website, in Google, op Facebook en via bookdinners.nl.
OpenTable
OpenTable is een internationaal populaire restaurantsite waarop gebruikers restaurants kunnen ontdekken en na bezoek een recensie over het restaurant kunnen achterlaten. Ook reserveren kan direct via OpenTable.
Eet.nu
Met maandelijks ruim 1.500.000 bezoekers is Eet.nu de grootste online restaurantgids van Nederland. Een vermelding op Eet.nu levert je meer zichtbaarheid en dus meer klanten op. Ook kunnen klanten zowel reserveringen maken als bestellingen doen via de website. Een aanrader dus om je hier aan te melden.
De Buik
Heb je een restaurant in Amsterdam of Rotterdam? Dan kun je je aanmelden op debuik.nl . Deze website won de prijs ‘website van het jaar’ in 2018, vanwege zijn journalistieke verhalen over de bloeiende foodcultuur in Amsterdam en Rotterdam. Op de website kunnen gebruikers eigen lijsten met favoriete restaurants maken, restaurants bewaren die ze nog willen bezoeken, verhalen bewaren die ze nog willen lezen, gepersonaliseerde restaurant suggesties ontvangen en hun ervaringen delen met anderen.
Je kunt niet ‘zomaar’ een account aanmaken op deze site. Ook kun je niet betalen voor een artikel of een vermelding. Als je zaak op de website komt, is dat omdat de redactie jouw restaurant, zoals ze zelf zeggen, ‘buikwaardig’ vindt en ze hun lezers er graag naartoe sturen.
Diningcity
Diningcity is een restaurantwebsite met restaurants in 30 Nederlandse en 8 Belgische steden. Op Diningcity.nl kun je zowel restaurants als hotels met een restaurant aanmelden. Naast een vermelding op de website, kun je ook meedoen aan verschillende acties, zoals de restaurantweek en ‘dining with the stars’ (voor restaurants met één of meerdere michelin-sterren).
Untappd
Untappd is een populaire Amerikaanse bierapp die wereldwijd maar liefst 8,6 miljoen gebruikers heeft. In Nederland zijn er momenteel 275.000 actieve gebruikers van de app. Deze app biedt bierliefhebbers de mogelijkheid om nieuwe bieren te ontdekken in hun eigen buurt en deze ervaringen te delen met vrienden en andere gebruikers van de app.