Waarom het belangrijk is voor jouw restaurant of horecazaak om leads te verzamelen.
Traditionele marketing is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig is het verzamelen van leads van je huidige gasten en potentiële gasten van je restaurant of horecazaak belangrijk. Je wil met je gasten kunnen communiceren; in contact komen.
Wat zijn leads
Leads zijn contactgegevens die je in je eigen klantenbestand kan zetten. Je wil graag dat een lead zoveel mogelijk persoonlijke gegevens bevat. Denk aan: naam, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum etc. Maar, naam en email is al heel wat om mee te beginnen. Zodra je die hebt, kan het contact tussen jou en klant beginnen.
Hoe verzamel je leads voor jouw restaurant of Horecazaak
Om contactgegevens van mensen te verzamelen is er een tegenprestatie nodig. Een trigger. Daarnaast is het van belang dat mensen dit onder ogen komen. Het moet zichtbaar worden. Hoe kun je er nou slim voor zorgen dat mensen bereid zijn om hun gegevens achter te laten. En via welke kanalen kan je dit het beste zichtbaar maken? Hieronder een leuk voorbeeld!
Verzin een winactie
Een winactie zorgt ervoor dat mensen bereid zijn om een actie te ondernemen. In dit geval vragen wij of ze hun gegevens achter willen laten. Éénmalig en ze spelen elke maand mee, zolang ze in ons systeem staan. Hierbij geldt: Hoe aantrekkelijker de winactie, des te sneller mensen bereid zijn hun gegevens achter te laten.
Je kan het jezelf gemakkelijk maken door een actie te verzinnen die iedere maand precies hetzelfde is. Zo hoef je niet elke maand je promotiekanalen aan te passen en dat scheelt enorm veel tijd. Het wordt dan een geautomatiseerd proces.
Voorbeelden van een winactie voor jouw horecazaak
- Voor een restaurant kun je denken aan een volledig verzorgd diner voor twee personen.
- Heb je een hotel met restaurant? Maak er dan een staycation van met een diner, overnachting en ontbijt voor twee personen.
- Voor een café kun je denken aan een fles drank voor op een leuke avond
- Voor een een broodjes zaak een verzorgde lunch voor thuis of op werk voor 4 personen
Hierbij geldt natuurlijk ook. Hoe aantrekkelijker het aanbod, des te sneller men gegevens achterlaat en hoe sneller je e-mail lijst wordt opgebouwd.
Relevantie van de winactie
Zorg wel dat de actie strookt met te maken heeft met jouw horecaonderneming. Als je als restaurant een iPhone verloot, heb je kans dat je een heleboel gegevens van mensen krijgt die verder geen interesse in jouw zaak hebben, en dat is zonde van je tijd en moeite
7 tips om leads te verzamelen in de horeca
- Via tafelreserveringen
- Online bestellingen
- Bezoekers in je restaurant
- Flyers door de brievenbus gooien
- Online adverteren
- Via de website en social media
- Influencers
1. Tafelreserveringen
Je kunt je tafelreserveringsysteem koppelen aan je mailsoftware. Gebruik je bijvoorbeeld Mailblue als e-mail software systeem en Formitable als tafelreservering systeem? Via Zapier kun je de binnenkomende online reserveringen gelijk opslaan in Mailblue onder de lijst "tafelreserveringen". Op deze manier heb je dus gelijk de gasten die al bij je langs zijn geweest, ook in je leadslijst staan!
2. Online bestellingen
Maak een flyer met QR code waarin ze de winactie kunnen scannen. Stop de flyer bij de take-away bestelling en verzamel zo jouw Uber eats of Thuisbezorgd contactgegevens. Zelf een online bestelshop? Koppel deze weer aan je Mailsoftware via Zapier.
3. Bezoekers in je restaurant
Met een visitekaartje
Maak een visitekaartje met QR-code die je uitdeelt bij het afrekenen. Als de gast de QR-code scant komt hij of zij op de pagina van de winactie. Hier kunnen ze hun gegevens achterlaten.
Poster in het toilet
Hang een poster op in het toilet, met wederom een QR-code die gescand kan worden.
Qr-code op de menukaart
Plaats de QR code op de menukaart. Zo zien ze direct bij binnenkomst al de winactie.
Flyer op tafel
Plaats de winactie flyer subtiel in een standaard op tafel. Wellicht combineer je dit met je drankaanbod op de andere kant van de flyer/kaart.
4. Flyer
In de omgeving
Ga ouderwets flyeren in de omgeving. Promoot de winactie groot op de flyer. Wederom met de QR code scan-optie die verwijst naar de landsingspagina waar de contactgegevens kunnen worden achter gelaten.
In de lokale bladen
Lokale kranten worden nog steeds goed doorgebladerd. Heb je een iets oudere doelgroep? Perfect. Promoot je flyer in het lokale blad en je kunt precies meten hoe vaak de winactie QR-code wordt gescand.
5. Online adverteren
Ga aan de slag met online adverteren via facebook en instagram. Promoot je winactie en richt je puur en alleen op het verzamelen van leads. Bijvoorbeeld voor €5,- per dag. Test welke afbeelding of video goed werkt. Met een goede winactie en doelgroep bepaling zou je dan al 150 leads per maand binnen kunnen halen.
6. Via de website & socialmedia
Hoe vaak zie je wel niet de optie op een website, waarin ze aangeven dat bezoekers zich aankunnen melden voor 'de nieuwsbrief'? En hoe vaak vul jij zelf dan je gegevens in? Juist, zonder leuke tegenprestatie doe je dat niet snel. Maar wat nou als je er iets leuks voor terugkrijgt? Niet alleen een winactie doet het goed maar ook een leuke kortingsvoucher doet wonderen!
7. Influencers
Zet lokale influencers in met een doelgroep uit de buurt. Richt je vooral op influencers met een groot netwerk van mensen die ook echt in de buurt wonen/werken. Iemand met veel volgers is natuurlijk top, maar als iemand zich uit Groningen aanmeldt en je horecazaak zit in Amsterdam, dan zou deze persoon wellicht alleen langskomen als hij/zij toevallig de winactie zou winnen.
Leads verzamelen in jouw marketingstrategie
Het verzamelen van leads is een belangrijk onderdeel van een goede horeca marketingstrategie. Lees de andere blogs hoe je samen met de andere onderdelen een geautomatiseerde marketing machine neer kunt zetten.
Andere blog artikelen die bij dit bericht horen:
- Hoe maak je een goede restaurant website voor jouw horecazaak.
- 7 Tips waarom emailmarketing onmisbaar is in je restaurant of horecazaak
- Waarom heb je een landingspagina nodig voor jouw restaurant of horecazaak
- Onderscheid je van concurrenten met persoonlijke video marketing in de horeca en je restaurant
- Zo zorg je ervoor dat je je horeca en restaurant marketing strategie kunt automatiseren
VIDEO: Het verzinnen van de maandelijkse winactie voor jouw restaurant of horecazaak