Je restaurant vol dankzij social media en instagrammable gerechten
Acht jaar geleden is Gerard Terwey gestart met restaurant de Corner Bakery. Zijn marketingplan is vanaf dag één gericht op social media waardige gerechten. Bij de Corner Bakery Amsterdam klopt het allemaal. Een strategie gericht op vrolijke pastel kleuren, extreme gerechten en een social media kanaal vol met professionele foto's. Je kan het ook wel een Instragrammable restaurant noemen. Een titel die tegenwoordig bekend is, maar de Corner Bakery is een van de voorlopers. Dankzij zijn social media marketing strategie zit de Corner Bakery altijd vol.
Zo krijgt je horecazaak meer gasten dankzij social media
De formule van de Corner Bakery is gericht op Instagrammable gerechten. De Pancakes en zeker de Freakshakes zijn het populairst. Gerard: " 9 van de 10 maken er foto's van. Dit zijn ook 50 en 60'ers en niet alleen de social media generatie. Een kaart voor 0-80 jarigen. Voor ieder wat wils. Van normale broodjes tot de extreme Freakshakes."
Dit concept is ontstaan doordat Gerard veel heeft gereisd en gezien voor zijn retail en textiel winkels. "Ik heb een combinatie gemaakt van verschillende restaurants en de leuke dingen opgepikt met het idee om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. In de praktijk is wel de helft van mijn publiek meiden tussen de 15 en 35 die echt voor de foto komen. Mijn menukaart matcht perfect met de marketingstrategie van mijn restaurant"
Organische groei tot een groot bereik
De Corner Bakery heeft nooit aan betaalde advertenties gedaan. De key tot goede organische groei is:
- Professionele foto's + consistentie
- Social media waardige gerechten
- Je restaurant stijl die aansluit bij je gerechten
- Goede ervaringen in het restaurant
Als dit plaatje klopt, dan wordt er via social media ontzettend veel gratis content voor jou gemaakt door je restaurant gasten. Van grote influencers tot je buurmeisje op de hoek. Door de jaren heeft heeft Corner Bakery inmiddels een grote vaste gastenkring opgebouwd. Dit zijn zelfs toeristen die, zodra ze in de buurt van Amsterdam zijn, altijd langs komen.
De keerzijde van social media
Met inmiddels bijna 50K volgers op instagram en 30K op Facebook is het bereik van de Corner Bakery inmens. Als je echter gaat kijken naar de populariteit van de foto's zie je een schrikbarend verschil. In 2019 waren er geregeld 2000 likes op een foto. Tegenwoordig op Instagram niet meer dan 100.
Terwey: "Platforms zijn opgezet om geld te verdienen. Ze willen je eerst binnenhalen, dan werkt alles in je voordeel. En daarna moet je gaan betalen.. Zo werkte het ook bij de banken. Je kreeg van alles kado en nu begint de meter al bijna te lopen bij de klantenservice. Facebook heeft helemaal geen bereik meer. Dankzij social media is de Corner Bakery groot geworden, maar nu is mijn profiel alleen nog een uithangbord."
Verschillen in de markt 5/6/7 jaar geleden
Bij de opening van Corner Bakery werd er lacherig gedaan over het Instagrammable maken van de formule en inmiddels is het ingeburgerd met zelfs hele musea. Gerard: "Er zijn altijd mensen die als eerste de kar moeten trekken, tot mensen zien dat het werkt. Kijk nu naar concepten als de Avocadoshow, Veganjunk foodbar en social media musea als het Youseum"
Het is belangrijk altijd te blijven innoveren. Social media is wel blijvends, maar wat je ziet veranderen is dat je meer naar de realiteit moet in plaats van dat er sprookjes verteld worden. Dit is overigens een normale ontwikkeling waar je bovenop moet zitten.
Het creëren van een eigen database
Een gemiste kans van de Corner Bakery is dat het nooit eigen contactgegevens heeft verzameld. "Het blijkt dat je totaal niks te zeggen hebt over je eigen volgers op je profiel. Het platform bepaald en je bent geen baas over deze data. Ik ga me nu volop richten op creëren van een eigen database van de contactgegevens. Ik heb al wat e-mail adressen verzameld via verplichte tafelreserveringen tijdens de corona periode, maar ik wil er voor zorgen dat ik iedere gast persoonlijk kan benaderen die bij me langs is geweest. Ik ga dus actief contact gegevens verzamelen van alle gasten die mijn zaak binnenstappen. Als ik straks 50.000 mail adressen heb, dan weet ik ook dat alle 50.000 een mail van me krijgen. Dat is dus veel waardevoller dan 50K volgers.." Aldus Gerard.
E-mail marketing klinkt ouderwets, maar met een goede strategie, kan je ontzettend veel automatiseren en veel meer bereik creëren met minder kosten. Meer weten? Download het e-book 'De 7 bouwstenen voor meer gasten in je horecazaak' >>
Personeelstekort in de horeca
Om het personeelstekort op te vullen richt de Corner Bakery zich op de Expad studentenmarkt. Volgens Gerard heeft dat voordelen en nadelen:
- Nadeel is de beperkte tijd dat ze in het land zijn en dat je daarom veel doorloop hebt.
- Voordeel. Er zit een begin + eind aan. De studenten zijn er voor een korte periode en zetten zich beter in.
"In de praktijk blijkt echt dat die mensen zich heel goed inzetten. Ze willen dat baantje graag houden want in deze korte periode hebben ze geen zin om van zoveel baantjes te wisselen. Zeker als ze zich fijn bij je voelen en een extra zakcentje willen verdienen. Dat wil niet zeggen dat ze altijd ervaring hebben, maar ze zijn wel leergierig. Het nadeel is dat je weet dat ze weer weg gaan, maar ze wonen in studenten huizen en ze schuiven elkaar de baantjes door. De kwaliteit is niet altijd hetzelfde, maar je blijft uit dezelfde bron kunnen putten."
Ondernemerstips van Gerard Terwey
- Laat je niet door angst regeren. Probeer als ondernemer continue nieuwe ideeën uit. Dat maakt het leven leuk. Ondernemen is problemen oplossen en als je daar niet van houdt ben je geen ondernemer. Dat hoort erbij en als je dat niet hebt moet je niet gaan ondernemen.
- Ondernemen is een soort spel, een soort monopoly. Je wint en verliest, je moet jezelf steeds weer uitvinden. En als mens doe je dat ook steeds. Als tenminste als je een volwaardig leven wil leiden. De ene deur gaat dicht en de andere gaat open. Als je doet, dan kom je verder. Je zult uitdagingen aan moeten gaan en je zal ook fouten maken en je consequentie moeten nemen. Mensen zijn niet gemaakt om niks te doen. Niks gaat perfect.
- Volg je intuïtie, je gevoel. Dat kan iets simpels zijn in je menu of een andere formule. Ik probeer altijd alles uit. Maar als het niet werkt is het in iedergeval uit je systeem.
- Als je zeker weet waar je slecht in bent laat je het aan andere over.
- Zorg ervoor dat je empatisch bent. Gun andere mensen ook iets bij het ondernemen. Ondernemen doe je nooit alleen. Denk aan de mensen die bij je werken of waar je samenwerkingen mee aan gaat. Gun die mensen het gewoon.
- Wees niet bang dat je te kort komt. Je zal altijd een keer genaaid worden, dat is inherent aan alles. Ook verliezen, maar je moet daar niet bang voor zijn. Mislukt het een keer of wordt je genaaid. So be it, je moet toch verder.
Landelijk Franchise restaurant concept
De toekomstplannen van Gerard voor de Corner Bakery zijn mooi. Eerst nationaal en daarna internationaal. Binnen nu en 2 jaar de eerste Franchise vestiging openen en in vijf jaar in Nederland in de redelijk toeristische steden vijftien vestigingen openen. En wellicht dan al een aantal in het buitenland.
Wil je nou meer te weten komen van de Corner Bakery:
Podcast beluisteren
Klik hier om de horeca marketing podcast te openen in SPOTIFY >>
Je eigen marketing strategie aanpakken?
Wil jij als Horeca ondernemer:
- Grip krijgen op je marketing
- Je marketing meetbaar maken
- Een goede marketing strategie neerzetten voor de lange termijn
- Je marketing automatiseren
- Meer persoonlijke aandacht aan je gasten willen geven
- Meer online reviews willen verzamelen met hogere scores
- Je social media vooruit plannen
- Niet meer afhankelijk zijn van derden partijen
Zodat je
- Meer bezoekers en omzet binnen haalt met minder kosten
- Minder tijd kwijt bent aan marketing en je meer op de vloer actief kunt zijn
- Rust krijgen in je hoofd, omdat je weet dat je een goede marketing machine hebt staan